4 dagar med en Tesla Model S 70D

Äntligen har jag fått möjligheten att köra en Tesla. Jag har länge velat prova hur det är att köra en Tesla så när jag fick nys om att Perpetum i Göteborg hyr ut Tesla Model S för 2695:- för en helg med fria kilometer så kunde jag inte låta bli.

Under 4 dagar har jag åkt runt med en Tesla Model S 70D längs västkusten och upptäckt nya hotell. Detta var ett bra tillfälle att prova hur Tesla Model S är att köra jämfört med min bensindrivna Volkswagen Golf och se hur infrastrukturen för elbilar ser ut när man är ute och reser.

Dag 1:

Jag och min sambo åkte till Göteborg och hämtade ut en Tesla Model S 70D av årsmodell 2016. 70D innebär att bilen har ett batteri på 70 kWh och dubbla motorer. Denna modell hade två elmotorer med 261 hk vardera. Dock begränsar bilens batteri prestandan till totalt max 334 hk.

Det första jag lade märke till när jag satt mig i förarsätet var den stora 17” skärmen som styr i princip allt i bilen. En mycket trevlig skärm där man kan välja att ha helskärm med t.ex. musik eller navigator eller dela upp skärmen i två delar för att använda två applikationer samtidigt.


17″ skärmen som visar navigering och musikspelaren.

För att starta bilen trycker jag ner bromsen. Inget ljud hörs. Efter detta lägger jag i drive-läget med hjälp av växelspaken som sitter på höger sida om ratten. När jag nu släpper upp bromsen så börjar bilen rulla framåt. Jag ger bilen lite gas och det är med ett stort leende som jag kör runt på Göteborgs gator helt ljudlöst. Eller okej, man hör fortfarande rulljud från däcken, men det är betydligt tystare än att åka min Golf. En häftig upplevelse när man är van vid en bensinmotor som brukar mullra.

Målet med första dagen var att ta oss ner till Malmö. Enligt Teslans färddator skulle ett fulladdad batteri ta oss ca. 30-35 mil. Det finns dock flera faktorer som kan påverka räckvidden som till exempel körstil och användning av AC.

På vägen ner stannade vi till på Max i Falkenberg för att äta och passade då på att ladda batteriet i Teslas Supercharger. Laddningen gick väldigt smidigt då det endast var att föra in kabeln från laddstationen i bilens ladduttag så började bilens batteri att laddas.
Genom att använda Teslas app kunde vi i mobilen följa laddningen.
Förutom att kunna följa laddningen via appen fanns det ett flertal andra funktioner i appen som t.ex. möjlighet att öppna takluckan, tuta och se var bilen är parkerad.


Laddar vid Teslas Supercharger utanför Max i Falkenberg.

När vi kom ut på E6:an igen provade vi bilens autopilot vilket innebar att bilen behöll inställd hastighet och såg till att hålla sig kvar i nuvarande fil. Dvs. kunde jag släppa ratten och låta bilen gasa/bromsa och styra själv. Autopiloten är dock implementerad som ett hjälpmedel vilket innebär att man alltid bör ha händerna på ratten och endast använda autopiloten som ett hjälpmedel. Höll man inte i ratten så började bilen efter några sekunder påpeka att man ska ha händerna på ratten.

Ville man byta fil när man använde autopiloten så höll man in blinkersen. Därefter bytte bilen fil automatiskt vilket var en annorlunda och spännande upplevelse.

Väl nere i Malmö checkade vi in på Quality Hotel View som ligger precis intill köpcentrumet Emporia. Ett inlägg om hotellvistelsen kommer senare.

Precis intill hotellet fanns det ett parkeringshus (P-huset Hyllie) med möjlighet att ladda elbilar. Laddstolparna erbjöd 3,7 kW laddning vilket gjorde att Teslan laddade upp fullt batteri över natten.

Dag 2:


Bilen står på laddning i P-huset Hyllie.

Efter att ha laddad bilen i parkeringshuset intill hotellet var vi redo att åka till nästa destination. Vi valde att åka ner till Vellinge, Trelleborg och Smygehuk. Teslan hade mjuk och behaglig fjädring vilket gjorde att det var en fröjd ta sig fram på både stora och små vägar.

Efter att vi besökt Smygehuk åkte vi till Båstad eftersom att vi bokat 1 natt på Hotel Riviera Strand. Recension och bilder från Hotel Riviera Strand kommer publiceras inom kort.


Garaget hos Hotel Riviera Strand.

Dag 3:

Från Båstad tog vi oss upp till Göteborg via E6:an. Bilen gick väldigt lugnt och fint på motorvägen och det kändes knappt som att man åkte i 120 km/h. Vid accelerationer vid påfarter och omkörningar fanns det gott om kraft vilket gjorde att körningen med Teslan upplevdes både sportig och bekväm. Väl uppe i Göteborg stannade vi 2 nätter på Radisson Blu Riverside. Mycket trevligt hotell som var smidigt att besöka med bil. En recension om hotellet kommer publiceras inom kort.


Laddning av bilen utanför Radisson Blu Riverside.

Dag 4:

Sista dagen hann vi inte köra så mycket med Teslan eftersom att den skulle vara inlämnad till kl. 11. Med en tår i ögat fick vi lämna tillbaka Teslan och återfå vår fossila bil. Både uthämtning och återlämning av bilen gick mycket smidigt och personalen var trevlig och hjälpsam. Så ska du hyra bil i Göteborg kan jag rekommendera Perpetum.

Slutsats

Min slutsats efter våra dagar med en Tesla Model S:
+ Lättkörd bil
+ Skönt att kunna ladda bilen gratis (via bl.a. Tesla Superchargers)
+ Kul 17” touchscreen där man kan använda appar (kartor, musik, backkamera osv.) och även ställa in de flesta inställningarna som går att göra med bilen.
+ Autopilot som gör körningen bekväm
+ Gott om plats för bagage (finns både en trunk och en frunk)
+ Kul bil att köra

– Stor bil. 4,98 meter lång vilket gör att det kan vara svårt att parkera bilen där det är trångt.

Intresserad av Tesla? Då kan jag rekommendera Tesla Club Sweden där det finns mycket intressant information att läsa om Tesla.


Bilnyckeln.


Bilens ”frunk” (front trunk).